نوروپاتی با زوال شناختی در دیابت نوع 2 مرتبط است

6دسامبر 2021- بر اساس مطالعه ی جدیدی که در ژورنال Diabetes and its Complication منتشر شده است، ابتلا به نوروپاتی محیطی با کاهش شناختی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

اختلال شناختی و زوال عقل، مشکلات شایعی در میان سالمندان هستند و مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که قند خونشان به خوبی کنترل نشده است، بسیار بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. از سوی دیگر، افراد مبتلا به دیابت نوع 1، اگر مکرراً نوسانات قند خون را تجربه کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل باشند. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که ممکن است بتوانید برای کاهش خطر زوال عقل خود انجام دهید - از جمله پیروی از یک سبک زندگی سالم به طور کلی و محدود کردن غذاهای التهابی در رژیم غذایی خود به طور خاص.

در مطالعه ی اخیر، محققان 5047 فرد میانسال را که کمتر از 10 سال قبل از شروع مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند، ارزیابی کردند. محققان هم عملکرد شناختی - با استفاده از تست های استاندارد شده برای یادگیری کلامی، حافظه یادآوری فوری و تاخیری، عملکرد اجرایی، سرعت پردازش و توانایی تمرکز و سازماندهی داده ها - و هم وجود نوروپاتی محیطی یا نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی آنها را ارزیابی کردند. نوروپاتی محیطی با آسیب به اعصاب در اندام ها - معمولاً پاها - همراه است، در حالی که نوروپاتی اتونوم بر عملکرد اندام ها، در این مورد قلب و یا ریه ها، تاثیر می گذارد.

نوروپاتی محیطی با عملکرد شناختی مرتبط است

سطح A1C شرکت کنندگان در این مطالعه، از 6.8٪ تا 8.5٪ متغیر بود. از کل گروه، 27.5 درصد به نوروپاتی محیطی مبتلا بودند، در حالی که 9.8 درصد از نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی رنج می بردند. پس از تنظیم سایر عواملی که می‌توانند بر عملکرد شناختی تأثیر گذارند، محققان دریافتند که نمرات نوروپاتی محیطی - اما نه نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی - با نمرات شناختی، مرتبط است. با این حال، وجود و شدت نوروپاتی محیطی، تنها 1.2 درصد از تغییرات در نمرات شناختی را توضیح می داد.

محققان خاطرنشان کردند که مکانیسم‌های پشت ارتباط بین نوروپاتی محیطی و زوال شناختی هنوز ناشناخته باقی مانده است و برای کشف این ارتباط به مطالعات بیشتری نیاز است. اما شواهد موجود نشان می دهد که انواع خاصی از تحریک عصبی ممکن است بخش‌هایی از مغز را فعال کند که برای شناخت ضروری هستند. این نشان می‌دهد که نوروپاتی محیطی به طور بالقوه می‌تواند به از دست دادن عملکرد شناختی منجر شود، نه اینکه صرفاً به عنوان یک عارضه از دیابت با عملکرد شناختی مرتبط باشد. با این حال، قبل از اینکه محققان بتوانند با اطمینان بگویند که نوروپاتی محیطی اثرات شناختی مضری دارد، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/06/neuropathy-linked-to-cognitive-decline-in-type-2/